woensdag 22 mei 2013

Woensdag 22 mei - Zürich en thuis

Woensdag 22 mei is de laatste dag in Israël. Tenminste van deze reis. Vandaag verlaten we om 9.30 uur het hotel en rijden allereerst naar Zikhron Ya'akov. Hier zullen we wat eten en drinken en het dorp uit 1882 bekijken. Om 11.30 zullen we dan naar de luchthaven Ben Goerion gaan. Het kan niet anders of de controle zal van een geheel andere orde zijn. Meer dan paspoortcontrole en door de douane.
We hopen te vliegen om 16.55 uur Israëlische tijd. Dit is in Nederland een uur eerder. Het vluchtnummer is LX 255. Deze hoopt om ongeveer 19.00 uur te landen op Zürich. De vlucht naar Amsterdam is gepland om 20.55 uur en duurt tot 23.30 uur. Voor we thuis zijn is het middernacht geweest en blijkt het geen 10-daagse, maar een 11-daagse reis te zijn geworden. Dit alles vanzelfsprekend onder voorbehoud. Of zoals we dit zeggen met Jacobus. Deo Volente.

Tot slot een foto van hetgeen we iedere morgen mochten nemen voor het ontbijt. Zo vertrokken we iedere dag met een volle maag en ook deze laatste dag.
Verdere gegevens over deze dag hoop ik later te kunnen bijvoeg. In ieder geval tot nu bedankt voor het lezen en de belangstelling.

Inmiddels kan gezegd worden, dat iedereen weer veilig thuis is gekomen. Daar zijn we dankbaar voor. We hebben tijdens de reis ervaren, dat dit niet vanzelfsprekend is.

De terugreis begon met een bezoek aan Zikron Ya'aqov. Een dorpje uit 1882 en waar onze beide gidsen wonen. Het was goed om ook deze geschiedenis van Israël te leren kennen. Baron Rothschild heeft hier veel gedaan. Onder andere de bouw van de synagoge.

De gids lieten we hier achter en we zijn verder doorgereden naar het vliegveld Ben Goerion.
Hier zijn we allereerst onderworpen aan een beveiligingscontrole. Vragen over de bagage en het scannen van de bagage stond op het programma. Aansluitend inchecken, de controle van de handbagage en door de douane. Op zich liep het allemaal vlot en we vermoedden, dat we al die veiligheidscontroles nu gehad hadden.
De vlucht naar Zürich was meer dan prima en vol goede moed stapten we van boord om na een kort verblijf op het vliegveld door te vliegen naar Schiphol. Maar er was grote verbazing. Konden we op de heenreis zonder verdere controle door. Nu werden
we opnieuw gecontroleerd en werden enigen zelfs gefouilleerd. Ook moesten de flesjes drinken en blikjes, die onder andere in het vliegtuig gekregen zijn, afgegeven worden. Maar uiteindelijk kwam iedereen aan boord voor de laatste vlucht.
En gelukkig van boord, zodat we in Amsterdam konden wachten op de koffers en vervolgens door konden gaan naar huis.

Het einde van een onvergetelijke reis.